סינדרום ירושלים

מאת: אייל רוטשילד, מורה לתנ"ך

ירושלים, אין עוד מקום כמו העיר הזו בעולם. ירושלים היא לא רק העיר הקדושה לשלוש הדתות הגדולות. זוהי עיר בת כמעט 4000 שנה שההיסטוריה מנשבת ברחובותיה. זו עיר ששימשה מוקד משיכה לעמים רבים ומלחמות רבות ניטשו על השליטה בה. זו עיר שאם מבינים אותה, לומדים לא רק על העם שלנו, אלא על ההיסטוריה האנושית ועל המאבקים האזוריים, דתיים ופוליטיים, משחר ההיסטוריה ועד היום.
לא סתם זכתה העיר למחלת נפש משל עצמה: "סינדרום ירושלים", תופעה פסיכיאטרית מתועדת היטב. אנשים מכל רחבי העולם באים לבקר בירושלים וכשהם מגיעים אליה, משהו בעיר הזו מתגלה כגדול מדי עבורם, והם מתגלגלים ברחובות העיר, צועקים נבואות, מחלקים ברכות, שרים שירים, עד שמגיעים אנשי בריאות הנפש ואוספים אותם.

בשנה שעברה התחלנו בתכנית חדשה ללימודי ירושלים בכיתה י'. בתכנית זו אנו מלווים את התפתחות העיר, ההיסטוריה והמיתוסים, מיום היוסדה ועד ימינו. כנענים, יהודאים, יוונים, רומאים, ביזנטים, אומאים, עבסים, פאטימים, הסלג'וקים, הצלבנים, האיובים, הממלוכים, העותמנים, הבריטים, הירדנים, הישראלים, כולם היו כאן וכולם הותירו את חותמם. אנו לומדים על קצה המזלג מכל תקופה, נוגעים בדתות השונות ובגרעיני העימות שהתפתחו לסכסוכים האזוריים של ימינו.
הלימוד ברובו נעשה בין כותלי הכיתה, אך אנו מבקרים מספר פעמים בשנה בירושלים ולומדים להכיר את הסיפורים במקומות בהם הם התרחשו. את היציאה מן הכיתה החוצה אנו מנצלים לא רק ללימוד ההיסטוריה, אלא גם לפיתוח אישי. אנו לומדים בכיתה על מתודיקה בהדרכה, מתרגלים עמידה מול קבוצה וחוקרים סיפורם של אתרים בירושלים בכוחות עצמנו. לאחר מכן התלמידים מדריכים בעצמם את הסיור בשטח ומקבלים ציון על הכנת ההדרכה.
אנו מאמינים, כי ההכרות עם שורשי התרבות והפוליטיקה באזורנו, יחד עם הצמיחה האישית והיציאה מאזור הנוחות, מאפשרות לתלמיד לגדול ולהיות לאדם רחב יריעה שעולמו עשיר יותר והיכולת שלו להשתלב בתפקידי מפתח בחברה גדולה יותר.