מדברים עם רן יחיאלי
לקחנו לשיחה את רן יחיאלי, שנמצא איתנו מאז שהסטודיו הוקם. רן הוא מחנך כיתה י׳א, רכז צוות מתמטיקה בבית הספר ומורה למתמטיקה
מה עשית לפני שהיית מורה?
למדתי לפני הצבא במסגרת עתודה אקדמאית, לאחר מכן, במהלך השרות הצבאי עסקתי בפיתוח בתחום ההייטק. לאחר השחרור התחלתי ללמד בקורסי ערב לבגרות ולהרצות באוניברסיטה, ועבדתי בחברת סטארטאפ. במקביל הקמתי מכון ללימודי העשרה ופיתוח חשיבה לתלמידים מצטיינים. עם השנים התרכזתי יותר ויותר בהוראה, בהנחיית מורים ובכתיבת ספרי לימוד.
למה החלטת להגיע להוראה?
ההתנסות הראשונה שלי בהוראה הייתה די מוקדמת, כשהייתי עדיין סטודנט, כמורה לפיזיקה בתיכון שבו למדתי. לקראת סוף השרות הצבאי, וממש במקרה, התבקשתי על ידי קרוב משפחה להחליף אותו לתקופה מסוימת כמורה בקורס ערב להכנה לבגרות במתמטיקה, והתאהבתי בהוראה. עם הזמן התרחבה ההוראה לאוניברסיטה, להכשרות מורים, ולבסוף גם לתיכון ולחטיבה.
מתי התחלת לעבוד באנקורי? ולמה בחרת דווקא באנקורי?
התחלתי לעבוד באנקורי לפני קצת יותר מ-20 שנים. הגעתי בהמלצת חבר טוב שעבד באנקורי, שחשב שזה הדבר הנכון. לשמחתי הוא לא טעה. קשה לי קצת להגדיר מה בדיוק נכון בשבילי באנקורי בלי להיכנס לקלישאות, אבל אני חושב שאני יכול להגיד שבאנקורי יש לי את החופש לבטא את עצמי, ואת האפשרות לאתגר את עצמי בכל פעם מחדש. מעבר לכך, להיות באנקורי זה להיות חלק ממשפחה.
אילו ספרים אתה כותב עכשיו?
סיימתי בימים אלה לכתוב את סדרת הספרים לתוכנית החדשה במתמטיקה בחטיבת הביניים, וכרגע אני אחראי על צוות כתיבת ספרי הלימוד במתמטיקה של אנקורי, שבו אנחנו כותבים סדרת ספרים לקראת תוכנית הלימוד החדשה במתמטיקה ברמות 3/4/5 יח"ל. התוכנית אמורה להתחיל כפיילוט בשנה הבאה במספר מצומצם של בתי ספר בארץ, ולהשתלב באופן מלא בכל בתי הספר בעוד 3 שנים.
למה בחרת בסטודיו אנקורי?
התלהבתי מהרעיון של הסטודיו מהרגע ששמעתי עליו מאסנת, כמה חודשים לפני שנפתח הסטודיו. מעבר לקונספט החדשני והיצירתי, הרגשתי שהחזון החינוכי של הסטודיו יוצר הזדמנות לעשות משהו משמעותי, אמיתי וחדש בתחום החינוך.
אני חושב שהסטודיו מצליח לממש את ההרגשה הראשונית שלי, ואף הרבה מעבר לה.
מה היה הרגע הכי כיפי שלך פה עד כה?
אם להיות כנה, יש הרבה רגעים כאלה, ואני מקווה שימשיכו להיות.
מה קורה בחדר המורים אחרי שסוגרים את הדלת?
מנוחה קלה, אוכל, שתייה, הומור, והמון המון דיבורים על הוראה, פדגוגיה ותוכן.
יש אווירה תמידית של עשייה חינוכית ושיתוף הדדי.
מהו עבורך הישג בתחום ההוראה?
מבחינה מקצועית – הישג בהוראה מבחינתי הוא שתלמידים יאהבו את המקצוע הנלמד, יהנו מהלמידה, ויקבלו ממנה השראה (ולא רק ידעו את החומר).
אבל צריך לזכור שהדברים היומיומיים לא פחות חשובים – שיעור שממנו יוצאים התלמידים עם חיוך ואור בעיניים הוא הישג אמיתי.
מהו העוול הכי גדול שעושים למקצוע המתמטיקה לדעתך?
לא חושב שעושים עוול למתמטיקה, בוודאי שלא במכוון. יש לי הרגשה שהתחושה העיקרית של אנשים בנוגע למתמטיקה היא תחושה של יראה ופחד, שעוברת מדור לדור, וחבל. זה ממש לא חייב להיות ככה. המתמטיקה היא אחת המתנות היפות והטהורות שהאנושות קיבלה.
ולסיום, ספר לנו מהו החופש האידיאלי בשבילך?
לא לקום מוקדם בבוקר, להיות כמה שיותר עם המשפחה, ולטייל.