עונת "גבולות" של סטודיו אנקורי לקחה אותנו לגבולות מסוגים שונים, והפגישה אותנו עם שאלות על גבולות אישיים, אסתטים, מוסרים והיסטורים. הנה הצצה למה שלמדנו בחלק מהמקצועות

 

| תנ"ך | מדעים | מחול | ספרות |תיאטרון | אנגלית | היסטוריה | קולנוע |

תנ"ך

במסגרת עונת "גבולות" עסקנו בשני סיפורים: עגל הזהב ועקדת יצחק, שני סיפורים שעוסקים בגבולות אישיים. לאורך העונה העלינו ודנו בשאלות רבות: מהו גבול האמונה שלי? מה קורה כשגבול נשבר? מה משמעות הגבול שאני שם לעצמי? האם הגבול שאנחנו מעמידים לעצמנו שונה מאדם לאדם? ובמה הוא תלוי? מה הוא ההבדל בין גבול אמיתי להעמדת פנים?

לסיכום קראנו והאזנו ודנו בשירה של נעמי שמר – "עקדת יצחק"

 

 מדעים

בשיעורי המדעים עסקנו במגבלות התנועה והמהירות האנושית. בשלב הראשון אספנו נתונים על מרחקים שונים בחלל, ועל מהירות האור ומהירות של חללית "רגילה". לאחר מכן חקרנו את זמני ההגעה של "חללית אנושית" למקומות שונים בחלל והמשכנו בחקר גבול יכולת הנסיעה של האנושות. תוך כדי למדנו על מספרים קטנים מאד וגדולים מאד וכיצד אפשר להמיר בין יחידות זמן שונות.

סיכמנו את העונה בסרט "אפולו 13" שמתאר את מגבלות התנועה וההישרדות האנושיים בחלל.

מחול
בשיעורי המחול בגבולות הכוריאוגרפיה: למדנו קטע מתוך כוריאוגרפיה קיימת (עבודת המחול "Plan B" של המורה מיכל הרמן) וכן למדנו ריקודים קיימים מכוריאוגרפיות שנעשו לשירים ביוטיוב. לאחר מכן ניהלנו דיון על הריקוד הקיים ויצרנו כוריאוגרפיה בתגובה.

מכירים את הגבולות, כדי לפרוץ אותם
מכירים את הגבולות, כדי לפרוץ אותם

ספרות
 בדקנו במהלך העונה את גבולות ה"אני" דרך היחסים בין הגוף לבין צילו. ראינו יחסי גוף-צל באמנות, שמענו במוסיקה, חווינו בתנועה ובדקנו מה מייחד את הספרות מהאמנויות האחרות. עסקנו בשלושה טקסטים ספרותיים המתארים יחסים שונים בין אדם וצילו, מבחינה פיזית ומבחינה מטאפורית: באחד (מאת נתן אלתרמן) אדם נפרד מצל, בשני (מאת יהודה פוליקר) אדם חובר לצל, ובשלישי (שהוא אגדה עתיקה) אדם ללא צל.

מלות השיר "הצל" של נתן אלרתמן
מלות השיר "הצל" של נתן אלרתמן

תיאטרון
בשיעורי התיאטרון חקרנו את הקשר בין ההתרחשות לבין גבולות המקום הפיזי. ראינו עבודות שונות מרחבי העולם שנעשו בחללים לא שגרתיים (כמו למשל בריכת שחייה נטושה) ובמרחב הציבורי (בהם נשברים הגבולות בין הקהל והשחקנים) והתמקדנו בפינה באוש – יוצרת ששברה את הגבולות בין מחול ותאטרון וכן ערבבה לא מעט בין עולם היומיום ועולם האמנות והמחול.
לטעימה: קטע מתוך סרטו של "וים ונדרס": פינה

<

אנגלית

מוזיקת ראפ פורצת את גבולות השפה ומרחיבה אותה לצרכים שונים. במסגרת השיעורים התעמקנו באוצר המילים בשני שירים: שיר הנושא מתוך הסרט Gangsta's Paradise והשיר המקורי שעליו מתבסס הראפ שהוא Pastime Paradise של סטיבי וונדר.
לסיכום העונה צפינו בגרסה המשלבת את שני השירים.

היסטוריה
בשיעורי ההיסטוריה פרצנו את הגבולות הגיאוגרפיים הקיימים ביחד עם מגלי ארצות שונים: פרדיננד מגלן שהקיף את העולם וקולמובוס וסקו דה גמה הפורטוגזי, שהגיע ישירות מאירופה להודו. סיכמנו את העונה בציורי מפות ובקריאתן.
בתמונה, בקו השחור, מסעו הראשון של דה גמה להודו

מסעו של דה גמה (מקור: ויקיפדיה)

 

קולנוע

בשיעורי הקולנוע  נעזרנו בוויניקוט כדי לבחון את גבולות ההתבגרות בכלל וחקרנו את ז'אנר סרטי ההתבגרות וטקסי המעבר בראי הקולנוע. בין השאר ראינו את "ארץ יצורי הפלא" של ספייק ג'ונז

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *