כיתות ט' וי' בקמפוס אנקורי פתח תקווה התחילו השנה ללמוד על מנהיגות בתנ"ך, במסגרת לימודי ההשכלה הכללית, שהם תנאי לקבלת תעודת בגרות במשרד החינוך. שלא כמו הלימוד בכתות יב', הממוקד כולו לקראת בחינת הבגרות, כאן אנו מנצלים את הזמן כדי להרחיב את הנושא, לקשר אותו אל חיי היום יום ולנסות וללמוד מי הוא מנהיג ומה היא מנהיגות, אז והיום.
מי היה משה וכיצד נבנתה מנהיגותו? האם שמשון הגיבור היה מנהיג, או פורע חוק? ומה נגיד על מי שיתנהג כך היום? ומה על אהוד בן גרא, שלקח על עצמו את המנהיגות, בלי שהאל ציווה אותו? האם מנהיג טוב הוא מישהו שהאל מינה, או מישהו שצומח בעצמו מתוך העם?
הלימוד מתחיל בתנ"ך, אך הוא לא נעצר שם. אנו מעשירים את הלימוד בסיורים, בקטעי סרטים ובאירועים בני זמננו המתקשרים אל הנושא הנלמד.
כך, צפינו למשל בקטע מתוך הסרט "נאום המלך" על מלך בריטניה, ג'ורג' השישי, ועל ניסיונו להתגבר על הגמגום שלו. השווינו את מצבו למשה המגמגם ושאלנו האם יכולת דיבור היא תנאי הכרחי למנהיג.
דיברנו גם על העימות הטלוויזיוני הראשון שנערך בארה"ב בין ניקסון לקנדי ולאחר שצפינו בקטע מהעימות, ערכנו בכתה הצבעה ביניהם. שאלנו אם מנהיג צריך להיראות טוב ומה גורם לנו לבחור דווקא במנהיג אחד ולא באחר.
ראינו כי בסרטים שנעשו על פי סיפורי התנ"ך, משה נראה צעיר ומושך בעוד בסיפורי התורה הוא בעצם כבר בן שמונים. האם השיקולים שלנו בבחירת מנהיג הם השיקולים הנכונים?
לקראת חנוכה יצאנו לסיור ראשון השנה. הסיור הפעם היה סיור בנושא מנהיגות, לנאות קדומים. שם, בנופים שבהם פעלו המכבים, התנסינו גם אנחנו במשימות שונות, שבחנו את יכולתנו להוביל ולהנהיג, קודם כל את עצמנו ואחר כך, אולי גם אחרים. ירינו בחץ וקשת, הובלנו עדר צאן, ובסך הכל נהנינו מאוד ולמדנו על עצמנו מספר דברים חדשים.
בהמשך השנה, אנו מקווים לצאת לסיור נוסף, אל אזור שפלת יהודה, כדי להכיר את המקומות שבהם התרחשו סיפוריהם של שמשון ושל המלך דוד. שם נוכל לחוות את השטח ולהבין באמת מה הוביל את גיבורי התנ"ך וכיצד הם קיבלו את החלטותיהם.
התנ"ך הוא השורש שממנו צמחנו. אני מקווה שבסיומה של השנה נוכל להביט לאחור ולציין שלמדנו להכיר, לא רק את התנ"ך, אלא גם את עצמנו.