סטודיו אנקורי הוא בית ספר לחשיבה יצירתית ויזמות שהוקם כדי להציע לילדים.ות מכיתה ז' ועד י"ב, תרבות למידה רלוונטית, אקטואלית ושמחה. הסטודיו מאמן ילדים וילדות בסינון ועיבוד כמויות גדולות של מידע, יוזמה, בהתמודדות עם שינויים, קבלת החלטות, תקשורת טובה, שיתוף פעולה וערנות לסביבה. אנחנו לומדים באמצעות כלים מעולמות האמנות, ורואים באמנות אמצעי ולא מטרה: כלי שקושר מדיות, שפות ויכולות שונות ומפתח חשיבה רב תחומית מבוססת חקר ומסקרנת.
סטודיו אנקורי שם דגש רב על תהליך ועל חשיבות ההתנסות במגוון רחב של תחומי דעת ועניין. האמנויות חשובות בעינינו ככלי לפיתוח חשיבה יצירתית, עבודה קבוצתית ולמידת חקר. באמצעות החשיפה וההתנסות לתחומי האמנות השונים, הלומדים רוכשים מיומנויות לפיתוח חשיבה ועידוד יזמות ונהנים מחוויית למידה מעמיקה ומשמעותית.
תכני הלימוד בסטודיו אנקורי מתואמים עם מתווה הלמידה של משרד החינוך, כך שהלומדים והלומדות מכירים את התכנים ומתבססים עליהם בשיעורי הליבה ובעבודות הסטודיו. יחד עם זאת, הדגשים שלנו אחרים וסדר הלמידה והאופן בו ניגשים לתוכן הוא פרי פיתוח ייחודי לסטודיו אנקורי. הלמידה לבחינות הבגרות היא כלי שמתווסף לכלל המיומנויות של הלומדים.ות בשלב מאוחר יותר. כל הלומדים.ות מכוונים.ות להשגת תעודת בגרות מלאה ואיכותית, הכוללת בנוסף בגרות ייחודית באמנות בין-תחומית, ברמת 5 יח"ל, שפותחה בהתאם לתפיסה הפדגוגית של בית הספר, ואושרה ע"י משרד החינוך.
סטודיו אנקורי מקיים, דרך האמנויות, למידה רב-תחומית, עדכנית ופעילה, ופתוח לכל מי שרוצה ללמוד בסביבה דינמית, מעורבת ומסקרנת, שוחרת אמנות ומאתגרת.
סטודיו אנקורי מאפשר ללומדים וללומדות בו לפעול במרחב משתנה ששואף תמיד לשפר את עצמו. הסטודיו שומר על סביבה לימודית מוגנת והטרוגנית חברתית, המקדמת שאלת שאלות, העמקה ופיתוח כישורים אקדמיים, אישיים וחברתיים.
התפיסות הפדגוגיות שבונות את הסטודיו הן תרגום ויישום של תיאוריות חדשניות על למידה והתפתחות אישית וחברתית. הן שמות במרכז את הלומדים והלומדות ומפתחות את היזמות, החשיבה הביקורתית, הכישורים הסביבתיים והביטחון העצמי של ילדי וילדות הסטודיו, כדי שיוכלו לפעול ולצמוח בעולם של מחר.
אסנת הבר קוטון
אף פעם לא למדתי תולדות אמנות. בתיכון היה שיעור וספר עם טקסט בלתי קריא, ובאוניברסיטת תל אביב כתבו לי פעם על מבחן, "סטודנטית אינטליגנטית, מכירה טוב את החומר, אבל לא עונה על השאלה". מיד אחרי ההערה והציון שהגיע איתה, נפרדו דרכנו. הבנתי שהגיע הזמן ללמוד תולדות אמנות, רק כשלימדתי בפקולטה של האמנות באוניברסיטה של ניו יורק, וביקשו ממני ללמד גם מבוא לאמנות עכשווית, בפקולטה להיסטוריה של האמנות, שהיו לה בניין ודיקן נפרדים משלה. איכשהו באקדמיה, אמנות מעשית וההיסטוריה שלה התנהלו להן כדיסציפלינות נפרדות עם ממשקים פורמאליים ביניהן בלבד. בגלל שאף אחד אף פעם לא "לימד" אותי תולדות אמנות, זה היה אושר צרוף ללמוד. לימדתי 70 סטודנטים אמריקאים את ג'וזף בוים, מיד אחרי נפילת התאומים, כשכמעט כולם בטוחים בצורך להתגייס למלחמה בעירק. רק לאור התמונה של בוים המלווה ע"י שוטרים כשהוא נזרק מהאקדמיה של דיסילדורף בה כיהן כמרצה, יכולתי להרשות לעצמי לומר. להם כל מה שחשבתי על אמריקה ועל המלחמה. האוניברסיטה של ניו יורק לא היתה מוכנה לספוג שיח ביקורתי. "יצירת האמנות הגדולה ביותר שלי היא להיות מורה. השאר הוא תוצר לוואי, דוגמה." אמר בויס ב-1969 ,ופתח מבחינתי את הדרך לסטודיו אנקורי.
אף פעם קודם לא חשבתי על ניהול, בטח שלא ניהול חינוך. אבל חינוך והוראה הם במה טבעית לכל מי שמבקש לייצר דיאלוג משמעותי עם אפשרות להשפיע. בוים פשוט הבין את זה מזמן. ההזדמנות לנהל רשת חינוך ארצית גדולה וותיקה, שעובדת מתוך שיתוף מלא עם מערכת החינוך הציבורית, ולחולל מתוכה את השינוי, היתה חלל מזמין ליצירה רבת משתתפים. במשך השנים נבנה באנקורי צוות גדול, מגובש ומוביל שיכול היום להפוך עולמות, ער לפרטים, רגיש לסביבה מכוון ערכית ויוזם. המפגש שלי עם יחזקאל לזרוב, אמן חוקר ויוצר, החזיר אותי לאמנות ולמקומות שכבר מזמן לא ביקרתי בהם. סטודיו אנקורי הוא תולדה של חיפוש ארוך אחר מרחב חינוכי שמרשה לעצמו לשאול שאלות שאין עליהן תשובות ידועות מראש, לחבר בין דיסציפלינות במקום להפריד ביניהן, לבקר, לשחק ולהתנסות מתוך תחושת מוגנות אמון וביטחון.
יחזקאל לזרוב
צ'פלין השחקן היה גם במאי, תסריטאי, כוריאוגרף ומפיק. גתה הסופר היה מחזאי, הוגה דעות, עורך דין, תכנן גנים וערים, הומניסט, פוליטיקאי ומדען. דה וינצ'י האמן היה ידוע כצייר ופסל אך גם כמדען, מתמטיקאי, מהנדס, ממציא, אנטומיסט, אדריכל ומוזיקאי מצטיין. רשימה זו של אנשי אשכולות שהיו רב תחומיים עוד הרבה לפני שמישהו טרח להמציא את המונח רב תחומי, רק הולכת וגדלה כשאני נזכר בעוד ועוד אמנים גדולים, שנדמה שלא בחרו בדיסציפלינה אחת, כמו בחרו להתמקד בלא להתמקד ובכל זאת לא רק שצלחו את מבחן הזמן אלא יצירותיהם השפיעו ועדיין ממשיכים להשפיע ולהתוות את דרכם התפיסתית והאמנותית בכל תחום ותחום של דורות שלמים. כל אחד מהם זכור אמנם בשל עיסוק אחד או שניים, אך אני מאמין ומשוכנע שמה שייחד אותם וגרם להצלחתם הפנומנאלית זה דווקא החקר, ההתנסות והידע בכישוריהם הפחות מוכרים.
המפגש ביני לבין אסנת באותם צהריים יפים, הציף את המלחמה והניצחון היום יומיים שלי כאמן יוצר ומבצע להמשיך לגעת וליהנות מתחומים שונים, ואת תחושת התסכול של אסנת מהקיבעון, העדר חופש היצירה והמענים הדלים שמציעות רוב מערכות החינוך בארץ ובעולם. מפגש זה מיזג חלום ישן וזהה של שנינו, החפץ להעניק פלטפורמה לדור חדש שיצמח על ערכים של התנסות וחיפוש ולא ידבר רק במושגים של תוצאה והצלחה. מקום בו בני נוער יקבלו עידוד ותמיכה לחשיבה פתוחה, שתקנה להם כלים לעשייה יצירתית במגוון רחב של תחומי אמנות כדי לגדול מתוך תפיסה רחבה יותר של עצמם ויעודם.
קן רובינסון
סטודיו אנקורי הוקם ונתמך על ידי רשת החינוך אנקורי, והוא פרי יוזמתם של מנכ"לית אנקורי אסנת הבר־קוטון, והיוצר הרב־תחומי יחזקאל לזרוב. סטודיו אנקורי הוקם בשנת 2014 כחלק מתהליכי הפיתוח הפדגוגי הכלליים של רשת החינוך אנקורי, שהוכרה על ידי משרד החינוך כרשת בתי ספר יחודיים.
בחשיבה משותפת, הבר קוטון ולזרוב ביקשו להקים בית ספר שתהליכי הלמידה שלו ישקפו את האופן בו הם עצמם לומדים ויוצרים. למידת העומק המתמשכת של שניהם מנתחת תהליכים מקבילים בעולמות האמנות הרב תחומית, הניהול, האקדמיה, החברה והכלכלה ומפתחת אותם לכדי מודל למידה, יצירה ויזמות. אל הבר קוטון ולזרוב חברו ד״ר שחף גל וד״ר צבי לירז. יחד עם אורן אייזנברג ומירי ברגשטיין, מנהליו הראשונים של סטודיו אנקורי, הונחלו פרקטיקות אקדמיות ודיאלוגיות שפותחו במהלך עשרות שנים בבתי הספר של אנקורי.
על באר אנטילית עתיקה, על הדרך מיפו לעזה, בנה חאג׳ עלי ביבי אל שאהבי את ביתו. על הבאר הוצבה גלגלת, והבהמות שסובבו סביבה העלו מים בכדים, שנשפכו לבריכה בחצר וממנה זרמו בתעלות לפרדס הסמוך. מאחורי הבית, במקום בו שוכנת היום הקריה האקדמית תל-אביב יפו, היו לאפנדי 60 דונם של פרדסים וגינת ירק. הבית נבנה בכמה שלבים, ובנייתו הסתיימה סביב 1910, כשעל הגג הוצבו רעפי לב שיובאו ממרסיי. הקירות והתקרות עוטרו באיורים, החלונות בזכוכיות צבעוניות, ורצפת הבית באריחים מצוירים. בחצר הוקם מבנה ששימש לרפת ולאורווה, והבית כולו הוקף בחומה עם שני שערים, שער גדול לכניסה של כלי רכב ובהמות, ושער קטן להולכי רגל.
בסמוך למלחמת העצמאות נאלצה, או בחרה, המשפחה לעזוב את ביתה, והשאירה את אבו פאריס, הפלאח שעבד אצלה ומשפחתו לשמור על הבית. למשפחת עלי ביבי לא הותר לחזור אחרי המלחמה לבית, אבל אבו פאריס נשאר לגור עם משפחתו בחלק מהקומה השנייה של הבניין. במסגרת חוק שטיפל בנכסי נפקדים ביפו עבר הבית לבעלות חברת עמידר, ובמשך השנים נפתחה בו מחלבה ונגריה ואפילו יחידת ההאזנה של צה״ל.
בתחילת שנות ה-60׳ עבר לבניין בית ספר תיכון בשם גימנסיה סוקולוב לאור, בעוד משפחתו של אבו פאריס המשיכה לגור בבניין במשך שנים, יחד עם בית הספר, אבל באמצע שנות ה-90׳ הבניין כבר היה במצב רעוע מאד והועד להריסה. אבי ואביבה הבר, רכשו את הבניין מעמידר, קנו את חלקו של אבו פאריס כך שמשפחתו יכלה לגור בדירה משלהם ביפו, ושיפצו את הבניין בהתאם לחוקי השימור שהתחילו אז להיכנס למודעות הציבורית, יחד עם ארכיטקט השימור אייל זיו, בוגר אנקורי שהיה אז בראשית דרכו.
גימנסיה סוקולוב לאור בה למדו במהלך השנים ילדים וילדות יהודים וערבים מיפו, בת-ים וחולון נסגרה בשנת 2004, ואל הבניין עבר בהמשך בית הספר הדמוקרטי הערבי יאפא, שפעל בו עד 2012. במשך שנתיים נוספות אל הבניין התגלגלו גם בית ספר מוזות היפואי, וגן אנתרופוסופי.
בקיץ 2014 הוקם במקום סטודיו אנקורי, בית הספר לחשיבה יצירתית ויזמות, שנפתח עם כתה ז׳ אחת וכתה ח׳ אחת, 13 ילדים וילדות חמודים, מוכשרים ואמיצים בכל כיתה, והמון המון אהבה למקום ומחויבות לזיכרון ההיסטורי.
שנת הלימודים בסטודיו אנקורי נחלקת למספר עונות למידה, בהתאם לשכבות הגיל. בכל עונה לומדים את כל תחומי הדעת:
היסטוריה, מוזיקה, תיאטרון, מחול, קולנוע, ספרות, תנ“ך, לשון, אזרחות, אמנות, מתמטיקה, מדעים ואנגלית.
אין אצלנו חלוקה קלאסית למגמות. כולם לומדים הכל – את כל מקצועות הליבה ואת כל תחומי האמנות והדעת – מתוך הבנה שכל תחום דעת קשור ומשפיע על המכלול. אין הכרח ״להתמקצע״ באף אחד מתחומי האמנות. בלמידה שלנו אנחנו מתעדפים את התהליך על פני התוצאות והתוצרים. אנחנו מאמינים שחשוב להתנסות במגוון תחומי עניין במקביל, ויודעים שכל אלה יחד יוצרים חווית לימוד מלאה בסקרנות ובהנאה, שהופכת לחלק מהכישורים והיכולות של לומדים והלומדות.
תהליך לימודי מוצלח בעינינו הוא לא אחד שמוביל לתוצר כזה או אחר, אלא כזה שמבוסס על חשיבה, פיתוח כישורים, איסוף וארגון מידע. תהליך שמדגים עשייה וחיפוש, מוכנות להתנסות, פתיחות מחשבתית ויכולת רפלקטיבית. אנחנו יודעים שלשם כך נחוצה סביבה שאינה שיפוטית. אנחנו מאמינים שיצירה ולמידה משגשגות במקומות מוגנים ואנחנו רואים חשיבות רבה בהנאה בתוך התהליך.
עונות – שנת הלימודים בסטודיו אנקורי נחלקת לעונות. לכל עונה יש תמה מרכזית שסביבה נלמדים כל תחומי הדעת. בדרך זו, נושא אחד מהווה ציר התייחסות ומקור השראה עבור כל המקצועות.
מפגשי סטודיו – במהלך כל עונה מתקיימים מפגשי סטודיו שבועיים המועברים על ידי מנחי הסטודיו. במפגשים האלה מעבדים הלומדים את הידע שרכשו בשיעורי הליבה לכדי פרויקט יצירתי בכל תחום אמנות בו יבחרו. בסוף כל עונה מתקיים "שבוע סטודיו", הנחלק לשני ימי עבודה והכנה, לקראת יומיים של פרזנטציות ויום כיף בסופם.
פרזנטציה – הלומדים והלומדות מציגים עבודה עצמאית או עבודת צוות בפני השכבה וצוות המורים, ומנהלים עמם שיח חיובי ומקדם )לא שיפוטי ולא תחרותי( על התהליך שעברו במהלך העונה. במקביל, הם מתבקשים להגיש טקסט המתייחס לתהליך העבודה, למקורות ההשראה ולתוכן שעליהם נשענת העבודה.
עבודת חקר – עבודה טקסטואלית אקדמית באחד ממקצועות הליבה. בכל עונה מגישים הלומדים והלומדות עבודת חקר. עבודת החקר מלמדת לשאול שאלות עומק ולחפש ידע ומשכללת מיומנויות חשיבה וקריאה ביקורתית, יכולת ביטוי בכתב וכתיבה אקדמית.
הלימודים בסטודיו אנקורי מתקיימים 5 ימים בשבוע.
בימים א‘, ב‘, ד ו-ה‘ בין השעות 09:00-15:20.
בימי ג‘, הלימודים מסתיימים ב-14:20.
בשעות אחר הצוהריים מתקיימות סדנאות העשרה משתנות, לבחירה, ומרכזי למידה במתמטיקה בהתאם לצורך.
הצוות של סטודיו אנקורי מורכב מאנשים אוהבי אדם, שבתפיסת עולמם ובהכשרתם המקצועית הם אינטרדיסציפלינאריים. יש להם יכולת לעבוד בו זמנית במספר שפות, והם מוכשרים ללוות ולהנחות לומדים בכמה תחומים. בצוות מורות ומורים בכירים שגדלו בקמפוסים של אנקורי, ומורים ויוצרים מקצועיים מהמובילים בתחומם בארץ. הסגל מלווה ומונחה לאורך כל שנת הלימודים על ידי אסנת הבר־קוטון ויחזקאל לזרוב.
הלומדים והלומדות בסטודיו אנקורי הם ילדים סקרנים וחקרנים שמתעניינים בהכל. אלה ילדים וילדות בעלי רצון ונכונות לרכוש מיומנויות מרובות, שצומחים מדיאלוג מפרה ופתוח בסביבת לימודים מובנית וברורה. האמנות קרובה לליבם ויש להם ולהן צורך להביע את עצמם באמנות, בכתיבה ובמעורבות חברתית או פוליטית. הם מגיעים מרדיוס גיאוגרפי רחב במיוחד ומכוונים לקראת בגרות מלאה ואיכותית – גם במתמטיקה ובמדעים אחרים.
לא כל הילדים והילדות שלומדים בסטודיו אנקורי התנסו בכל האמנויות. הרוב מכירים ומחוברים רק לחלק מהתחומים, ואולי גם לתחומים אחרים. לילדי וילדות הסטודיו יש תחומי עניין מגוונים, אותם הם ממשיכים לטפח מחוץ למסגרת בית הספר, ולעתים קרובות מביאים את תחומי העניין לתוך העשייה הבית-ספרית. הסטודיו הוא לא בית ספר לאמנות, ולכן אנחנו לא עורכים אודישנים ממיינים. סטודיו אנקורי מתאים לאלה שמרגישות ומרגישים ששיטת הלימוד, התכנים והדיאלוג במערכת החינוך הציבורית לא מספקים אותם. הסטודיו פונה לכל מי שמחפש.ת מסגרת חינוכית עדכנית וגמישה, שתאפשר לילדים ולילדות לגדול כבני אדם שואלים, יצירתיים ויזמיים, ותספק להם את כל המיומנויות הדרושות כדי לעבור בהצלחה גם את בחינות הבגרות.
הליך הקבלה לסטודיו אנקורי כולל מפגש היכרות עם בית הספר והשיטה ושיחה אישית של הילדים והילדות עם אחד או אחת מחברי הצוות הבכיר שלנו, במטרה להכיר ולתאם ציפיות. יום ההיכרות מאפשר להורים ולילדותים לקבל את כל הפרטים, לשאול שאלות ולוודא שהםן מעוניינים להמשיך בתהליך.
קן רובינסון
כתובת: עזה 13 ,יפו
טלפון: 03-6122313
אשת קשר: נעה אלישע
מייל: noa_e@studioankori.co.il
תענו בבקשה על כל השאלות, שנדע איך לעזור
אנקור – גן ויסודי
סירקין 3, תל אביב
מנהלת: מירי לוי
אנשי הקשר שלכם:
בתיה בוארון
batia_b@Ankor-Ankori.co.il
טלפון: 050-313-3703
סטודיו אנקורי
עזה 13, יפו
מנהלת: קארין היימן
אשת הקשר שלכם:
נעה אלישע
noa_e@studioankori.co.il
תמיר קרן
tamir_k@studioankori.co.il
טלפון: 03-6122313
מדיה אנקורי
החרושת 18, רמת השרון
מנהלת: ניקול אשד
אשת הקשר שלכם:
רום יטקובסקי
rom_y@ankori.co.il
טלפון: 09-7488296
אנקורי תל אביב
טרומפלדור 30, תל אביב
מנהלת: סיון ליפשיץ
אשת הקשר שלכם:
ענתי אשכנזי כחלון
anati_c@ankori.co.il
או שלי לב
shelly_l@ankori.co.il
טלפון: 03-6204990
אנקורי ירושלים
הרברט סמואל 1, כיכר ציון, ירושלים
מנהל: בועז עילם
אשת הקשר שלכם:
אמירה
amira_b@ankori.co.il
או נעמה
naama_bz@ankori.co.il
טלפון: 02-6222281
אנקורי ראשון לציון
פיק”א 21, ראשון לציון
מנהל: משה גרדוס
אשת הקשר שלכם:
טל חברוני
tal_h@ankori.co.il
הגר קייזר
hagar_k@ankori.co.il
טלפון: 03-9501888
אנקורי פתח תקווה
אליעזר פרידמן 9, קניון סירקין, פתח תקווה
מנהל: גיא כהן
איש הקשר שלכם:
ליאור
lior_w@ankori.co.il
טלפון: 03-9045353
אנקורי צפון
דרך עכו 6, קרית ביאליק
מנהלת: ורדית הלוי
איש הקשר שלכם:
עופר
ofer_ba@ankori.co.il
טלפון: 04-8491333
אנקורי אשדוד – קורסים
הרצל 1, בניין היוניטרייד, אשדוד
אשת הקשר שלכם:
כרמית – carmit_b@ankori.co.il
אנקורי חיפה – קורסים
הנמל 30, חיפה
אשת הקשר שלכם:
כרמית – carmit_b@ankori.co.il
טלפון: 04-8644464